مبانی نظری و پیشینه پژوهش در باب سازه ی تاب آوري

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

مبانی نظری و پیشینه پژوهش در باب سازه ی تاب آوري

۱۲ بازديد ۰ نظر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش در باب سازه ی تاب آوری

‏(‏2006) تاب‏ آوری را ‏"‏دست یابی کودک به نتایج تحول مثبت و اجتناب از نتایج غیرانطباق در شرایطی که به طور قابل ملاحظه دشوار و فلاکت بار است‏"‏ تعریف کرده‏ اند.
‏این تعریف سه مفهوم اصلی مصیبت یا فلاکت، نتایج مثبت و منابعی که دست‏ یابی به نتایج مثبت را تحت شرایط سخت و دشوار فراهم می‏ کند را شامل می‏ شود. مصیبت یا شرایط سخت به رابطه بین کودکان و محیط‏ ‏شان اطلاق می‏ شود که در آن ارضای نیازهای اساسی و تحقق اهداف بنیادی تهدید می‏ شود یا انجام موفقیت آمیز تکالیف تحول مناسب با سن مختل می‏ شود (ساندلر - Sondler
‏، 2001) مصائب با شرایط سخت می‏ تواند در حوزه‏ های فردی و مانند آسیب‏ های خانوادگی مانند طلاق، سازمانی و جامعه مانند (فقر، تبعیض، بی نظمی و خشونت) اتفاق بیفتد ‏(وینسلو - Weinselo
‏ و همکاران 2006) ‏بخشی از مطالعات تاب‏ آوری بر شناسایی منابعی که وقوع و حصول نتایج مثبت و منفی به صورت به هم پیوسته و مرتبط به هم مفهوم سازی شده است که تحقق و انجام موفق تکالیف تحولی و نیز اجتناب از مشکلات و مسائل هیجانی- رفتاری و اختلالهای ذهنی را شامل می‏ شود. منابع در حوزه‏ های فردی، خانوادگی، سازمانی و جامعه از طریق بهبود و ارتقاء فرایندهای انطباق مؤثر و نیز کاهش مواجهه کودک با شرایط سخت و مصائب موجب تسهیل نتایج مثبت می شوند(ساندلر‏،‏ 2001) منابع فردی، مهارتهای شناختی‏-‏ هیجانی‏ و‏ رفتارهای مانند توانایی شناختی بالا‏،‏ خود تنظیم‏ گری و تلاشهای مقابله‏ ای مؤثر را شامل می‏ شود. این منابع حفاظتی مهم همراه با منابع خانوادگی و اجتماعی نقش اساسی در تأمین سلامت ‏و افزایش تاب آوری ‏افراد ‏در مواقع فشارزا ‏ایفا می کنند(وینسلو و همکاران،‏ ‏2006).
‏سیر تاریخی و فر‏آ‏یند تحولی تاب‏ آوری

 
دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
" alt="دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش در باب سازه ی تاب آوری" /> I.N.

-------

مبانی نظری و پیشینه پژوهش در باب سازه ی تاب آوری
مبانی نظری و پیشینه پژوهش در باب سازه ی تاب آوری
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 28
حجم فایل: 0
قیمت: 29700 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 28 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏مباحث نظری در باب سازه ی ‏تاب آوری :
‏صفت تاب‏ ‏آوری به عنوان گرایش به تعدیل و مدیریت مؤثر پاسخ‏ ‏های فرد در برابر تقاضاها و استلزام‏ ‏های متغیر محیطی و نیز داشتن توانایی بهبودی مؤثر در شرایط استرس‏ زا توصیف شده است(بلاک و‏ ‏بلاک‏،‏ 1980)‏. ‏ پژوهش‏ ها نشان داده‏ اند که تفاوتهای فردی در صفت تاب‏ ‏آوری پیش بینی کننده توانایی بهره‏ ‏برداری از هیجان‏ ‏های مثبت به هنگام مقابله با تجربه‏ های هیجانی منفی است. همچنین افراد تاب‏ آوری از راهبردهای مقابله‏ ای دیگری از هیجانهای مثبت می‏ تواند به طور موقتی حوزه‏ ها و میدانهای فکری افراد را توسعه داده و توجه منعطف را فراهم کنند که به تبع آن بهزیستی فرد نیز افزایش می‏ یابد‏(توگادی و فردریکسون Tugade and fredrickson
‏،‏ 2007).
‏تعریف تاب‏ آوری‏ ‏:
‏تعاریف اخیر از تاب‏ آوری متغیر و مشکل‏ زا هستند‏(کاپلین kaplan
‏،‏ 2005)‏.‏ برخی تاب‏ آوری را به عنوان یک صفت یا ویژگی مشخص تعبیر کرده‏ اند، درحالی که دیگران آن را به عنوان یک صفت یا ویژگی مشخص تعبیر کرده اند،‏ ‏در حالی که دیگران آن را به عنوان یک فر‏آ‏یند تحولی فرا‏ ‏رونده که سازگاری مثبت در شرایط سخت و‏ ‏دشوار ‏را باز می نمایاند تلقی کرده اند‏. ‏ترشی‏ و ‏کیلر‏(‏2005‏) ‏بروکس Tershi and Kiler and Brocs
‏(‏2005)‏ ‏تاب آوری را به عنوان«ظرفیت کودک در مدارای مؤثر با استرس و فشار مقابله با چالشهای روزمره، بازگشت از ناامیدی‏ ها، اشتباهات، ضربه‏ ها، و مصائب به ایجاد توسعه اهداف روشن و واقع‏ گرایانه، حل مسائل، تعامل راحت با دیگران و رفتار توام با احترام و وقار با خود و دیگران و نیز به عنوان ‏"‏توانایی برخورد با چالش‏ ‏های زندگی همراه با اطمینان، هدفمندی، مسئولیت پذیری، همدلی، و امید و متفکرانه‏"‏ تعریف کرده ‏اند‏.
‏ی‏ک متغیر مهم در نظریه پیشگیری متمرکز بر عوامل خطرساز در سالهای اخیر تمرکز بر تاب‏ آوری است. تاب‏ ‏آوری به عنوان یک مفهوم مرتبط با حوزه‏ های پیشگیری در رشد نوجوانان در مطالعات طول گارمزی و استرتیمن‏(‏1974‏)‏ و مایکل راتر‏(‏1979‏)‏ و سایر پژوهشگران مطرح شد که ویژگی‏ های رشدی کودکان و نوجوانان را مورد بررسی قرار داده‏ ان‏د‏(محمدخانی 1385).
‏ماستین - Masten
‏(2001) پس از مطالعات گسترده در حوزه تاب‏ آوری در کودکان و نوجوانان به این نتیجه رسید که برنامه‏ های پیشگیرانه در حوزه سلامت روان که بر بعد مثبت آن تمرکز داشته باشد. علاوه بر ارتقاء سلامت روان افراد می‏ توان ارتقاء سلامت جامعه را به طور کلی نیز دربرداشته باشند(سلیمانی نیا و همکاران‏،‏ 1384)‏. ‏
‏دولین - Dolin
‏(1995)‏ ‏تاب‏ آوری را به عنوان انطباق موفق و سازگارانه علیرغم وجود خطرات و ناملایمات تعریف می‏ ‏کن‏د.
‏م‏ا‏ستن، بست و گارمزی(2005) ‏تاب‏ آوری را به عنوان فر‏آ‏یند، ظرفیت یا نتیجه انطباق موفق با وجود شرایط چالش یا تهدید کند‏. ‏اسمیت - Smit
‏(2006) ‏"‏تاب‏ آوری را به عنوان فرایندی که به آگاهی قوی و محکم‏"‏ منجر می‏ ‏شود تعریف کرده است. اما تاب‏ آوری روانشناختی ممکن است به صورت عملیاتی به عنوان آگاهی قوی و محکم تعریف شود‏، ‏یعنی این باور که فرد می‏ تواند با استقامت تکالیف مربوط به هدف را در میان چالش‏ های متغیر و موقعیت‏ های دشوار و ناگوار پیگیری کند و انجام دهد‏. ‏وینسلو، ساندلر و ولیچیک Winslow برای مشاهده توضیحات فایل  مبانی نظری و پیشینه پژوهش در باب سازه ی تاب آوری  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت مبانی نظری و پیشینه پژوهش در باب سازه ی تاب آوری روی دکمه زیر کلیک نمائید

مبانی نظری و پیشینه پژوهش در باب سازه ی تاب آوری

مبانی نظری و پیشینه پژوهش در باب سازه ی تاب آوریمبانی نظری و پیشینه پژوهش در باب سازه ی تاب آوری - ‏مباحث نظری در باب سازه ی ‏تاب آوری : ‏صفت تاب‏ ‏آوری به عنوان گرایش به تعدیل و مدیریت مؤثر پ...دانلود فایل

 

""> ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش در باب سازه ی تاب آوری

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.